Veiling Energietransitie Basisonderwijs Harderwijk-Hierden op 12 april

Twee bedrijven uit Harderwijk hebben zich via de Harderwijkse Uitdaging verbonden aan het project ‘Energietransitie’ van Stichting Kinderen voor Duurzaamheid. Telecombedrijf Allinq en HR-dienstverlener MPeople hosten op dinsdag 12 april de Veiling Energietransitie Basisonderwijs Harderwijk-Hierden. Kinderen van 19 deelnemende basisscholen in Harderwijk en Hierden leveren de duurzame kavels voor de veiling aan.

Eind vorig jaar daagde de Harderwijkse Uitdaging in nauwe samenwerking met stichting Kinderen voor Duurzaamheid lokale ondernemers uit om gastheer te worden van de Veiling Energietransitie Basisonderwijs Harderwijk-Hierden. De veiling is bedoeld om lokale en landelijke ondernemers aan te laten haken bij het basisschoolproject, dat uit theorie- en praktijklessen over duurzaamheid, energie en techniek bestaat. De kinderen werken sinds 31 januari aan ideeën en items, die ze op een energiemarkt op school gaan proberen te verkopen. Per school wordt een leuk idee aangeleverd en op 12 april geveild. De opbrengst van de veiling gaat volledig naar de deelnemende scholen, zodat hun duurzaamheidsproject verder kan groeien.

Foto (vlnr): Peter Hertogh (Allinq), Gerrit Huisman (Allinq) en Martijn Mast (Kinderen voor Duurzaamheid)

 

Enthousiaste ondernemers

Kort na de oproep kreeg Esther Rozeboom, manager van de Harderwijkse Uitdaging, twee enthousiaste ondernemers aan de telefoon, die zich graag verbinden aan Kinderen voor Duurzaamheid: Peter Hertogh, projectleider bij Allinq, en Maarten van Panhuis, eigenaar van MPeople. Zij slaan de handen ineen en nemen de organisatie van de veiling op zich. MPeople richt zich op het aanhaken van de lokale ondernemers en Allinq spreekt zijn landelijke netwerk aan, in de hoop dat de betrokkenheid bij de veiling snel toeneemt.

Meebieden op de kavels

Bij Allinq wordt de veiling breed gedragen vanuit de directie. Het bedrijf zet zich met de eigen projecten al jaren actief in voor duurzaamheid, waardoor het project van Kinderen voor Duurzaamheid Allinq op het lijf geschreven is. Projectleider Peter Hertogh voert de organisatie van de veiling uit. Zijn collega HRM-directeur Gerrit Huisman helpt hem door een team van zogeheten ‘young professionals’ in te zetten, die zich bezighouden met duurzaamheid.
“Het is makkelijk om erg enthousiast te worden van dit project”, laat Hertogh weten. “Ik kijk nu al uit naar de bijzondere ideeën en uitvindingen die geveild worden, omdat kinderen vaak met hele mooie, verfrissende oplossingen komen. Aan Allinq en MPeople is het nu de taak om de komende maanden zoveel mogelijk bedrijven te werven die mee willen bieden op de kavels.”

Nieuwe contacten leggen

Esther Rozeboom, manager van de Harderwijkse Uitdaging, vult hem aan: “Met Allinq en MPeople wordt een hele mooie beweging in gang gezet. Veel partijen hebben zich sowieso al aan het project verbonden, van vrijwel alle basisscholen in de gemeente Harderwijk en meerdere scholen van het voortgezet onderwijs, tot Energiecoöperatie Endura, Refreshed, CAI Harderwijk, Junior Energiecoach, gemeente Harderwijk, het Kindercollege, Harderwijkse Zaken en HK13TV.”
“Voor lokale ondernemers die hun maatschappelijke doelen willen omzetten in actie”, gaat Rozeboom verder, “is de veiling een uitgelezen moment om nieuwe contacten te leggen met de aanwezige organisaties. Op de avond van de veiling is daar alle ruimte voor. Daarnaast zullen we zorgen voor een mooi, gezellig programma met voldoende entertainment.”

Toekomst

Martijn Mast is initiatiefnemer van Stichting Kinderen voor Duurzaamheid. “Aanhaken bij het project biedt ondernemers de mogelijkheid om concrete stappen te maken in de energietransitie,” verduidelijkt hij, “en daarmee van betekenis te zijn voor de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen. Het bedrijfsleven zorgt daarnaast met zijn doe- en denkkracht voor nieuwe creatieve invalshoeken en een verduurzaming en verbreding van ons programma op de lange termijn.”